Afvallen. Waar te beginnen?

We horen het altijd. Mensen die willen afvallen maar geen idee hebben hoe ze dat moeten aanpakken. Zijn koolhydraten en vetten de boosdoener? En hoe zit het met de calorieën? Is minder nou beter? En dan hebben we nog de kwestie van maaltijdvervangers. Dit zijn allemaal veel voorkomende  vragen. We zullen er een aantal behandelen.

Voedings vs trainen

Hoe belangrijk is voeding dan precies voor afvallen? Voeding bepaalt voor 70% hoeveel jij afvalt of aankomt. Natuurlijk speelt het werk in de sportschool ook een rol maar dat is niet opgewassen tegen een goed dagelijks eetpatroon.

Welke voeding moet ik eten?

Velen denken dat koolhydraatarme of maaltijdvervangers er voor zorgen dat je gewicht verliest maar dit is niet waar. Afvallen ontstaat door een verschil in calorieën die er binnen komt versus die er verbrand worden. Met als gevolg dat je lichaam de overgebleven vetreserves gebruikt als energiebron. Dit heeft vetverbranding als gevolg. Simpel gezegd zou je dus af kunnen vallen  met 2 big macs per dag als dat jouw energiebehoefte is. Dit is natuurlijk geen verantwoorde voeding. Eiwitshakes wordt ook vaak als de oplossing gezien doordat het caloriearm is en geen koolydraten bevat. Met een eiwitdieet mis je echter de essentiële voedingstoffen die het lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Nadat je hier mee gestopt bent zul je dan ook merken dat het gewicht er weer 2x zo snel aan zit. Datzelfde geldt voor een koolhydraatarm dieet.

Mealfrequentie

Er word vaak geroepen je maaltijden te halveren en te verdelen in kleine porties. Dit zou beter zijn voor je stofwisseling. De waarheid ligt echter in het midden. De eiwitsynthese van je voeding duurt ongeveer 3 tot 4 uur. Dit houd in dat het na die tijd pas volledig opgenomen wordt in het lichaam. Het sneller eten van je maaltijden heeft geen positiever effect op de opname van de eiwitten of je stofwisseling. Het kan er wel voor zorgen dat je minder snel naar de snoeptrommel grijpt waardoor je dus wel die overtollige kilo’s verliest. Wat en hoeveel je nou precies moet eten hangt puur af van jouw behoeftes, je activiteitsniveau en je levensstijl. De ene persoon zou dus met 3 grotere maaltijden goed op zijn behoefte zitten terwijl een ander persoon meer baat bij heeft met 5 kleinere. Als je nieuwsgierig bent wat jij dan precies nodig hebt stel ons dan gerust een vraag!

 

  

What we think, We become

Contact

Email: info@jpworkout.nl
Tel: 0640271145 – 0650272486

kvk: 72397640

 

volg ons op social
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Open chat
app ons
Hoi! Hoe kunnen wij je helpen?
Powered by